NemažÄ
mūsų skaitytojų dalį sudaro jauni ir entuziastingi studentai, dažniausiai besidomintys IT bei internetiniu verslu.
Šįsyk nusprendÄme pateikti keturių gana žinomų vardų internete sÄkmÄs istorijas, t. y. interneto narÅ¡yklÄ „Firefox“, el. paÅ¡to paslauga „Gmail“, nuotraukų dalinimosi paslauga „Flickr“ bei tinklaraÅ¡Äio paslauga „Blogger“.
Visos Å¡ios istorijos turi kažkÄ bendro, kas bÅ«dinga Å¡ių laikų verslui. Jaunieji skaitytojai turi iÅ¡mokti tai pastebÄti ir taikyti savo veikloje. Jei mokytis, tai tik iÅ¡ geriausių!
„Firefox“ sÄkmÄs istorija
„Firefox“ iÅ¡sivystÄ iÅ¡ „Mozilla“ projekto – atvirojo kodo programinÄs įrangos kÅ«rÄjų. Vienas iÅ¡ Firefox įkÅ«rÄjų, Bleikas Rosas, pradÄjo kurti Å¡iÄ narÅ¡yklÄ kai jam tebuvo 14 metų.
Jis sako: „Kiekvienas galÄjo prisijungti prie „Firefox“ kÅ«rimo, kadangi tai buvo atvirojo kodo programa. AÅ¡ padÄjau taisyti klaidas, taigi „Mozilla“ mane pakvietÄ vienÄ vasarÄ Ä¯ KalifornijÄ .“
Tiesa, tuo metu (2000 m.) „Netscape“ iÅ¡gyveno sunkius laikus. Jie kontroliavo tik ~5 % interneto narÅ¡yklių rinkos. PadÄtį blogino AOL vadovų reikalavimas narÅ¡yklÄ kurti kuo patraukliau komercine prasme. AOL, kuri 1998 m. nusipirko „Netscape“ už 4 mlrd., norÄjo investicinÄs grÄ Å¾os.
IÅ¡ pradžių „Firefox“ kÅ«rÄ tik trys ar keturi žmonÄs, kurie visuomet ginÄijosi su „Netscape“ vadovų priimtais sprendimais. Tarkim, kuriant „Netscape“ narÅ¡yklÄ buvo norÄta sukurti reklamų blokuotojÄ (angl. pop-up blocker).
Tai bÅ«tų buvusi pirmoji narÅ¡yklÄ su tokia funkcija, bet Å¡io privalumo buvo atsisakyta vien dÄlto, jog bendrovÄs portale buvo reklamų su iššokanÄiais langais (angl. pop-up ads). Taip ir gimÄ idÄja kurti naujÄ narÅ¡yklÄ, skirtÄ vartotojui, ne AOL akcininkų kiÅ¡enÄms.
Pavadinimas ir rinkodara „iÅ¡ lÅ«pų į lÅ«pas“
2002 m. rugsÄjo 23 d. buvo iÅ¡leista pirmoji narÅ¡yklÄs „Pheonix“ versija. Toks buvo pirmasis narÅ¡yklÄs pavadinimas, bet kilo ginÄų su „Pheonix Technologies“ bendrove, kuri apskundÄ „Mozilla“ dÄl prekÄs ženklo pažeidimo. Mat Å¡i bendrovÄ taip pat kÅ«rÄ narÅ¡yklÄ. 2003 m. kovo 17 d. pavadinimas buvo pakeistas į „Firebird“, o beveik dar po metų, 2004 m. vasario 9 d., į dabartinį – „Firefox“.
„Firefox“ yra produktas, kurio sÄkmÄ priklausÄ nuo paÄio produkto. Jau nuo pat pradžių „Firefox“ buvo visuomenÄs akiratyje dÄl savo ypatingo greiÄio, saugumo, patikimumo.
Å i narÅ¡yklÄ buvo kažkas naujo su naujomis neregÄtomis funkcijomis – skydelių kÅ«rimas (angl. tab), kai viename lange gali įsijungti 2, 3 ar net 10 naujų puslapių; reklamos blokuotoju (angl. pop-up blocker), kuris palengvino gyvenimÄ daugybei žmonių (taip pat ir man).
„Ugnine lape“ labai domÄjosi ankstyvieji tinklaraÅ¡tininkai, kurie ir atliko didžiulį vaidmenį reklamuojant šį produktÄ . Bleikas Rosas teigia: „TinklaraÅ¡tininkai buvo mÅ«sų sÄkmÄs priežastis. GalbÅ«t atrodo, jog jie netinkama auditorija informuoti apie savo produktus (ypatingai kai produktas skirtas plaÄiajai auditorijai), bet jie labai įtakingi tradicinÄje žiniasklaidoje. Kai apie mus pradÄjo raÅ¡yti įžymÅ«s tinklaraÅ¡tininkai, tuoj pat „Firefox“ vardas ÄmÄ rodytis garsiuose žurnaluose – „Computer World“, „PC World“ – o taip pat ir laikraÅ¡Äiuose, tarkim, „New York Times“.
2004 m. buvo sukurta „Platink „Firefox“ (angl. „Spread Firefox“) svetainÄ, kuriame buvo galima lengvai ir patogiai rekomenduoti draugui iÅ¡bandyti narÅ¡yklÄ. NarÅ¡yklÄs kÅ«rÄjai pripažįsta, jog „iÅ¡ lÅ«pų į lÅ«pas“ sklindanti informacija nulÄmÄ narÅ¡yklÄs sÄkmÄ.
NarÅ¡yklÄ „Firefox“ dabar yra laikoma paÄia perspektyviausia programine įranga pasaulyje, kuri sugeba konkuruoti net su „Microsoft“. TiesÄ pasakius, „Firefox“ pradÄjus populiarÄti, „Microsoft“ vadovai vÄl surinko IE programuotojų komandÄ , kad Å¡i atnaujintų narÅ¡yklÄ.
Gmail“ sÄkmÄs istorija
Daugelio gyvenimÄ pakeitÄ 2004 m. pristatyta el. paÅ¡to paslauga „Gmail“. Prestižinis „PC World“ 2005-iais nominavo „Gmail“ antru “geriausio metų produkto” kategorijoje, nusileidžiant tik „Mozilla Firefox“.
Keisti gyvenimo bÅ«dÄ ir paÅ¡to vartojimo įproÄius – misija, kuriÄ nuo pat pradžių kÄlÄ sau „Gmail“. Ankstyvieji Lietuvos internautai turbÅ«t pamena chaosÄ savo el. paÅ¡to dÄžutÄje, kai visi laiÅ¡kai iÅ¡mÄtyti bet kaip, o seni laiÅ¡kai „pakasti“ archyve. Pats „archyvas“ buvo 2–4 MB dydžio.
Å io „Å¡iukÅ¡lyno“ nekentÄ ir 23-iasis „Google“ bendrovÄs darbuotojas, Polas BuÄeitas. „Gmail man suteikÄ galimybÄ pakeisti el. paÅ¡tÄ – sukurti kÄ nors, kas dirbtu man, ne prieÅ¡ mane“ – teigÄ jis oficialiame „Google“ tinklaraÅ¡tyje.
AnksÄiau prie „Google Groups“ projekto dirbusiam Polui užteko vienos dienos, kad pritaikytų kodÄ ir sukurtų pirmÄ jÄ „Gmail“ versijÄ . Tiesa, tuomet jo pavadinimas dar buvo „Caribou“, kilÄs iÅ¡ populiaraus animacinio filmuko „Dilbertas“.
Nors kolegos iÅ¡ „Google“ į Polo paÅ¡to sistemos idÄjÄ Å¾iÅ«rÄjo kontraversiÅ¡kai, „Caribou“ iÅ¡ tiesų gelbÄjo. Ypatingai tiems darbuotojams, kurie per dienÄ gauna mažiausiai 500 elektroninių laiÅ¡kų.
Pasigirdus pirmiems teigiamiems atsiliepimams, darbai ÄmÄ progresuoti. Prie komandos darbų prisijungdavo kolegos, daugiausia Sanjevas Singas ir Džingas Limas. Polas suprato, jog pagrindinÄ priežastis, dÄl kurios vartotojai trina savo laiÅ¡kus yra maža talpa.
Tad, „Gmail“, 2004 balandžio 1-Ä jÄ , padidino dÄžutÄs talpÄ iki 1 GB. Visi manÄ, jog tai tik melagių dienos pokÅ¡tas. Bet tai nebuvo pokÅ¡tas. Beje, Å¡iuo metu „Gmail“ talpa siekia daugiau nei 7,6 GB ir ji nuolat auga.
Patogumas ir inovacijos
DidžiulÄ paÅ¡to dÄžutÄs talpa nebuvo vienintelis „Gmail“ ginklas, kuriuo ji atsikando didžiausiÄ rinkos kÄ snį. IÅ¡ techninÄs perspektyvos „Gmail“ buvo inovatyviausia iÅ¡ visų. Pokalbių vaizdas (angl. conversation view), paieÅ¡ka tarp laiÅ¡kų – revoliucinÄs idÄjos.
Pokalbių vaizdas – naujas laiÅ¡kų valdymo bÅ«das. O gal tiksliau bÅ«tų sakyti – nauja vartotojo sÄ saja (angl. interface). Juk bÅ«na, kai iÅ¡siunÄiate vienÄ laiÅ¡kÄ penkiems žmonÄms ir laukiate iÅ¡ kiekvieno atsakymo. Negi geriau gauti kiekvienÄ laiÅ¡kÄ atskirai, vietoj visų viename pokalbių lange.
PaieÅ¡ka tarp laiÅ¡kų nebuvo inovacija paÅ¡to programinÄs įrangos vartotojams, bet interneto (angl. web-based) kategorijoje „Gmail yra inovatoriai. IdÄja gelbÄjo žmones skubiais atvejais, kai, pavyzdžiui, prireikia rasti dviejų metų senumo laiÅ¡kÄ .
Tai nÄra vienintelÄs „Gmail“ inovacijos. Per palygini trumpÄ , keturių metų laikotarpį, buvo sukurtos automatinio užbaigimo (angl. auto-completion), klaidų taisymo (angl. spell-checker), automatinio juodraÅ¡Äių iÅ¡saugojimo (angl. auto-save drafts), greitųjų klavišų ir kitos funkcijos.
SekundÄmis auganti talpa, vartotojų skaiÄius, o svarbiausia – vartotojų pasitikÄjimas. Ä®domus ir ankstesnį teiginį patvirtinantis faktas – iÅ¡ „Gmail“ serverio dar niekada nÄra dingÄs nors kilobaitas laiÅ¡kų. IÅ¡ Äia ir kyla visas pasitikÄjimas!
„Flickr“ sÄkmÄs istorija
Vienas vyrukas iÅ¡ Kanados, StiÅ«vartas Baterfyldas, jau senokai norÄjo susipažinti su Katerina Feik. Ne tiek, kad susipažinti, bet jautÄ jai didelÄ simpatijÄ (keistai prasideda galingo portalo istorija, ar ne?).
Taigi, StiÅ«varto planas „sukurti bendrÄ Ä¯monÄ kartu su Katerina“ tebuvo priežastis suartÄti su ja. Kadangi abu turÄjo patirties svetainių kÅ«rime, jie ketino sukurti tinklalapių kÅ«rimo bendrovÄ.
„Slaptasis“ StiÅ«varto troÅ¡kimas iÅ¡sipildÄ – 2002 m. jiedu susituokÄ, iÅ¡vyko medaus mÄnesiui, o grįžÄ, Kanadoje įkÅ«rÄ bendrovÄ „Ludicorp“.
Vis dÄlto pora pakeitÄ planus ir dabar jau ruoÅ¡Äsi sukurti „Nesibaigiantį“ internetinį žaidimÄ (angl. „Game neverending“). PasikvietÄ Ä¯ pagalbÄ buvusį StiÅ«varto kolegÄ DžeisonÄ KlasonÄ , visi trys pradÄjo darbus.
Žaidimas, kurie jie kÅ«rÄ buvo kitoks – Äia nebuvo kerų ir kalavijų, burtų ir kardų kaip daugumoje to meto žaidimų, žaidÄjai galÄjo bendrauti trumposiomis žinutÄmis (angl. instant-messaging). Bet svarbiausia funkcija buvo galimybÄ dalintis objektais, tarp jų ir fotografijomis. Taip ir gimÄ „Flickr“ idÄja.
Kad ir kaip stipriai rinka laukÄ „NesibaigianÄio žaidimo“ pasirodymo (susidomÄjimo buvimÄ rodo faktas, jog šį žaidimÄ testavo per 20 tÅ«kst. vartotojų) trijulÄ laikinai nutraukÄ Å¾aidimo kÅ«rimo darbus ir du mÄnesius kÅ«rÄ „Flickr“. SvetainÄ startavo 2004-ųjų metų vasario mÄnesį.
SvetainÄ greitai nurungÄ konkurentes. Nuo pat pradžių „Flickr“ buvo geidžiamiausias daugelio bendrovių kÄ snis. Bet ne toks jau lengvas. KiekvienÄ savaitÄ buvo gaunami nauji pasiÅ«lymai parduoti bendrovÄ. BendrovÄ 2005 metų kovo mÄn. parduota interneto gigantei „Yahoo“.
Tinkamas laikas, naivumas, inovatyvumas
2002 m. sprogo internetinis „dot-com“ bumas. „Flickr“ susikÅ«rÄ tinkamu laiku, iÅ¡kart po sprogimo: ofiso nuomos kainos tuo metu buvo labai nedidelÄs, daugybÄ internetinių svetainių kÅ«rÄjų, programuotojų ir kitų IT sektoriuje dirbanÄių žmonių prarado darbus, kadangi jų darbdaviai bankrutavo, o be to, perspektyvų Å¡iems žmonÄms taip pat niekas nežadÄjo.
Taip pat bÅ«tina paminÄti socialinių tinklų – „Friendster“, „MySpace“, „Tribe“ – iÅ¡augusį populiarumÄ . Å ie portalai skatino žmones kelti savo asmeninį stuff‘Ä Ä¯ internetÄ , ypaÄ – nuotraukas.
Skaitmeninių fotoaparatų kainos taip pat mažÄjo. AnkÅ¡Äiau žmonÄs fotografuodavo tai, kas bÅ«tina, bet apie 2002 metus žmonÄs pradÄjo fotografuoti bet kÄ : juokingÄ vaizdelį gatvÄje, savo Å¡unį, patikusio restorano interjerÄ , nors grįžus namie, galbÅ«t jie iÅ¡sisaugos tik 5 iÅ¡ 100 nuotraukų. „Fotkinimo“ manija augo. „Flickr“ tuom naudojosi.
AntrÄ jÄ sÄkmÄs priežastį įvardinti kiek sudÄtingiau. PavadinÄiau tai naivumu. Kompanija niekada nebuvo iÅ¡sikÄlusi tikslo „sukurti nuotraukų dalinimosi tinklalapį“, ji niekada neatliko tyrimų susijusių su socialiniais tinklais.
Taip pat niekada nebandÄ iÅ¡siaiÅ¡kinti kokiam verslo modeliui priklauso, niekada nesiekÄ pritraukti rizikos kapitalo fondų. Jie buvo naivÅ«s, optimistiÅ¡ki ir vadovavosi moto: „Viskas bus gerai, tiesiog padarykime tai“ (angl. „Everything gonna be all right, just do it“).
TreÄioji sÄkmÄs priežastis kyla iÅ¡ techninÄs pusÄs – žymÄjimas (angl. tagging). Paprasta idÄja, kuri pasmerkÄ „Flickr“ populiarumui. Koncepcija paprasta: jÅ«s priskiriate nuotraukai raktažodžių, tarkim „Vilnius“ ir „Vasara“, tad galite matyti ne tik nuotraukas, turinÄias tokį raktažodį savo albumuose, bet ir kitų vartotojų nuotraukas, kurie pažymÄjo savo nuotraukas raktažodžiais „Vilnius“ ir „Vasara“.
Jeigu keliaujate atostogauti į KalifornijÄ , „Flickr“ yra tinkamiausia vieta pasižiÅ«rÄti „kas ten gero“, jeigu nebuvote „Live 8“ koncerte, galite pasižiÅ«rÄti renginio įspÅ«džius tik Äia – paprasta ir patogu.
„Blogger“ sÄkmÄs istorija
Visi esame revoliucijos, kuri tÄsiasi jau daugiau nei deÅ¡imtmetį, stebÄtojai. Revoliucijos, prie kurios kiekvienÄ dienÄ , savo noru, jungiasi Å¡imtai žmonių. Kalbu apie tinklaraÅ¡Äių raÅ¡ymo (angl. blogging) reiÅ¡kinį.
PaskutinÄ, ketvirtoji istorija yra apie didžiausiÄ tinklaraÅ¡Äių platformÄ „Blogger“, taÄiau ji nebuvo tinklaraÅ¡Äių raÅ¡ymo iniciatorÄ. TinklaraÅ¡Äių buvo ir anksÄiau, t. y. dar prieÅ¡ 2000 m. liepos 31-Ä jÄ (tai oficiali „Blogger“ atsidarymo data).
Pirmasis pasaulio tinklaraÅ¡tis (tada dar jie buvo vadinami weblogais) pasaulį iÅ¡vydo 1994 m. sausį. Jo autorius – Džastinas Halas. Kaip sako Džastinas: „AÅ¡ pasijutau vieniÅ¡as, o internetas buvo ta vieta, kuri leido man pasijusti nevieniÅ¡am“.
„Blogger“ idÄja, jos įkÅ«rÄjui Evanui Viljamsui toptelÄjo tik po gero penketo metų, prieÅ¡ patį internetinio bumo „dot-com“ įkarÅ¡tį.
Jis kartu su savo pirmuoju darbuotoju Polu BauÅ¡Äu turÄjo asmeninius tinklaraÅ¡Äius, tad nusprendÄ paraÅ¡yti nedidelį scenarijų, kuriuo bÅ«tų lengviau įkelti naujus įraÅ¡us: įvedus į tinkamus laukus informacijÄ , įraÅ¡o tekstÄ ir paspaudus „Siųsti“ (angl. „Send“) mygtukÄ , įraÅ¡as tinklaraÅ¡tyje atsidurdavo akimirksniu.
Evanas suprato, jog toks patobulinimas tÅ«kstanÄiams paprastų internautų leistų turÄti savo asmeninį tinklaraÅ¡tį: politikui, namų Å¡eimininkei ar „Lego“ gerbÄjui. Iki tol tinklaraÅ¡Äius turÄdavo tik techniÅ¡kai iÅ¡prusÄ Å¾monÄs. Pagrįstai galima teigti, jog „Blogger“ ir buvo tas veiksnys, sukÄlÄs tinklaraÅ¡Äių revoliucijÄ .
SunkÅ«s metai ir ilgai laukta sÄkmÄ
„Blogger“ vartotojų nestigo nuo pat pradžių. Tuo metu buvo įsivyravusi nuostata, jog jeigu projektas turi daug vartotojų, projektas yra sÄkmingas komerciÅ¡kai.
Anaiptol, „Blogger“ pirmus pinigus uždirbo tik po trijų veiklos metų. 1999 m. projektÄ finansavo patys įkÅ«rÄjai, 2000 m. – investuotojai, 2001 m. – vartotojai (savanoriÅ¡kai).
2001 m. sausį pritrÅ«ko „geležies“, tad buvo surengta „Server Fund Drive“ akcija. „Blogger“ savo svetainÄje paraÅ¡Ä tokiÄ Å¾inutÄ: „Sveiki, mes žinome, kad „Blogger“ veikia lÄtai. Taip yra todÄl, kad trÅ«ksta serverių. Mes neturime pinigų nupirkti jiems. Taigi atsiųskit pinigų ir mes nupirksime daugiau serverių ir padarysime „Blogger“ greitesniu“. Visų nuostabai, tai suveikÄ puikiai. „Blogger“ prekÄs ženklas buvo visų gerbiamas, ir netgi mylimas. IÅ¡ viso per Å¡iÄ akcijÄ buvo surinkta apie 17 tÅ«kst. JAV dolerių.
Serveriai dirbo greitai, bet pats projektas į priekį nejudÄjo. Tuo metu visi bendrovÄs darbuotojai iÅ¡Äjo. Kaip sakÄ pats Evanas: „Visi paliko bendrovÄ, iÅ¡skyrus mane. KitÄ rytÄ buvau vienintelis žmogus atÄjÄs į biurÄ .“
Reikalai pradÄjo keistai į gerÄ jÄ pusÄ 2002-iais metais. „Blogger“ pradÄjo rodyti reklamas. Vartotojams, norintiems jų iÅ¡vengti, reikÄdavo sumokÄti 12 dolerių per metus. Tais paÄiais metais sukurtas mokamas „Blogger Pro“ planas. „Blogger“ tapo pelninga!
2002 m. ...
Source:
No comments:
Post a Comment